Funcționarea companiei, indiferent de domeniu și condiții, depinde într-o mare măsură de accesul la informații. În cazul operatorilor de telecomunicații, majoritatea proceselor de business depind de accesul la datele despre rețea. Aceste date descriu rețeaua într-un context tehnic – ca dispozitive specifice și infrastructură de teren; într-un context logic – interdependența lor arată că echipamentele și cablurile formează o rețea care permite furnizarea de servicii clienților.
Pentru a putea utiliza în mod eficient rețeaua ca un mijloc pentru crearea valorii de business și a genera venituri, operatorul este interesat de accesul rapid și facil la informații despre locația și ocuparea resurselor.
Sistemul de inventariere este un instrument IT care vă permite să colectați toate informațiile despre rețea într-un singur loc și să le puneți la dispoziția tuturor părților interesate. Aceste informații sunt furnizate în mai multe forme. Puteți vedea rețeaua într-un context geografic pe hartă – locația vă permite să aflați ce resurse sunt la îndemână. De asemenea, puteți vizualiza servicii în contextul infrastructurii, ceea ce vă permite să aflați ce resurse sunt folosite pentru conectarea clienților. Sistemul de inventariere furnizează informații despre fiecare element al rețelei și atributele acesteia. Acest lucru face ca sistemul să fie util pentru multe departamente ale companiei și informațiile pe care le conține pot fi utilizate în procesele operaționale ale companiei – de la construirea și întreținerea rețelei la vânzarea serviciilor și planificarea activităților de marketing.
Sistemul de inventariere oferă numeroase beneficii care, în practică, se traduc în:
- O mai bună utilizare a resurselor existente.
- Economisirea timpului de lucru pentru angajații care întrețin rețeaua.
- Vânzări mai bune de servicii.
- Localizarea mai rapidă a daranjamentelor și reducerea timpului de întrerupere a serviciului.
- Pregătirea mai rapidă a proiectelor de extindere a rețelei.
- Costuri de investiție mai mici.
- O mai bună supraveghere a construcției rețelei.
O singură baza de date
Implementarea sistemului în fiecare caz în parte implică înlocuirea unei baze de date cu informații dispersate. Înainte documentarea rețelei consta în multe scheme, planuri și proiecte care descriu rețeaua în diverse documente pe hârtie, fișiere AutoCAD sau Visio, tabele Excel, dar și în memoria angajaților și diverse note. Este ușor să vă imaginați cât de greu este să găsiți informații utile din multiple surse diferite. Doar încărcarea informațiilor existente într-o singură bază de date consolidată vă permite să căutați sau să urmăriți serviciile prin cablu la scara întregii rețele într-un singur sistem.
Formă unitară de descriere
Elementele de același tip au același set de atribute. Ele diferă numai prin valorile lor. Metoda de modelare a conexiunilor este repetabilă la fiecare nod. Diagramele pentru diferite părți ale rețelei au aceeași logică descriptivă și operează pe același set de elemente de rețea. Indiferent de momentul în care a fost creată infrastructura, aceasta este modelată în sistem în același mod, ceea ce face ca sistemul să fie foarte ușor de utilizat.
Accesul rapid la informație
Transmiterea informațiilor utile din mai multe surse de date este dificilă și necesită mult timp. S-ar putea întâmpla, de asemenea, să lipsească o parte din date, pe care le putem afla numai după ce am studiat mai multe documente și fișiere. Sistemul de inventariere reduce semnificativ timpul de acces la informații. Căutarea de echipamente, cabluri, servicii sau alte date relevante se reduce la o scurtă interogare și la un răspuns imediat.
Sistemul de inventariere furnizează informații complete și coerente despre infrastructura fizică și servicii. Accesul la aceste informații este imediat și poate fi prezentat în diferite contexte. Este important, prin urmare, care sunt beneficii reale rezultate.
Resurse disponibile în rețea
Având întreaga rețea în sistemul de inventariere, cartografiată perfect, putem vedea care resurse sunt folosite pentru a furniza servicii clienților și care sunt disponibile. Construirea unei rețele este o investiție importantă și costisitoare iar obiectivul este de a profita la maximum de cea existentă. Datorită inventarului documentat, încă din fazele incipiente, avem controlul asupra gradului de ocupare al echipamentelor, cablurilor sau benzilor radio. Nu trebuie să extindem rețeaua fără a fi nevoie sau când trebuie să adăugăm un dispozitiv în nodul de rețea; putem găsi cu ușurință într-o altă locație apropiată resursele necesare pentru a conecta un client nou. Lipsa resurselor libere rezultă nu numai din lipsa elementelor fizice, ci și din configurarea necorespunzătoare a rețelei. Fără tool-uri specifice nu puteți urmări rapid fiecare conexiune fizică sau logică și nu puteți vedea în ce măsură sunt ocupate fibrele individuale din fiecare cablu de fibră optică. Controlul asupra gradului de ocupare al rețelei permite utilizarea sa la nivel de până la 90% fără a fi nevoie să fie extinsă. În cazul în care nu există un sistem de inventariere, statisticile arată că rata de utilizare a rețelei atinge o medie de 70%.
Verificarea posibilităților de conectare a clienților
Când vrem să conectăm un nou client, trebuie să știm dacă o putem face. Avem nevoie de informații, dacă rețeaua ajunge la clădire sau dacă aveți nevoie să construiți o parte din ea. Dacă trageți cablul din conector sau fibră din cutia subterana, este de obicei ușor de făcut, iar costurile se află în limita bugetului pentru conectarea clientului. Atunci când trebuie sa trageți un cablu în subteran sau pe stîlpi, costurile cresc semnificativ și trebuie să știți acest lucru înainte de semnarea contractului. Având rețeaua documentată, verificarea posibilității conectării clientului durează câteva minute sau chiar se face automat din sistem. Dacă nu există suficiente informații, este necesar să se verifice condițiile tehnice din teren. Cu serviciile actuale, atunci când se folosesc diferite tipuri de splittere și multiplexoare, informațiile despre gradul de ocupare în cablu sunt insuficiente iar tehnicianul trebuie să meargă în teren pentru a vedea care este cu adevărat situația. Când avem un sistem de inventariere, în medie, 85% – 95% din cazuri sunt verificate fără a fi nevoie de vizite pe teren.
Închirieri de fibre, cabluri sau conducte
În sistemul de inventariere al rețelei putem modela nu doar rețeaua proprie ci și pe cea a terților. Uneori apare un client căruia nu-i este suficientă rețeaua noastră. Cu toate acestea, un alt operator are cabluri sau infrastructură pe care le putem utiliza. Realizăm harta pe traseul acestor cabluri și înregistrăm pe unul dintre ele fibra sau fibrele pe care le închiriem. Dacă închiriem o resursă, vrem să știm dacă este utilizată de serviciile clienților și dacă nu plătim în mod inutil pentru un link gol. Înregistrarea contractului de închiriere în sistem vă permite să controlați informațiile despre datele de utilizare și de expirare a serviciului. În funcție de numărul de resurse închiriate, putem lua în considerare, în viitor, extinderea rețelei și localizarea propriului cablu. Cel mai important lucru este că avem informații complete despre resursele pe care le folosim. Poate cu timpul veți construi o rețea în apropierea clientului respectiv și veți puteți lua în considerare rentabilizarea prin mutarea clientului pe cablurile dvs. Pentru a analiza astfel de probleme este necesar un context geografic, în special informații privind distanța față de client. Dacă modelăm rețeaua terță și linia închiriată în sistemul de inventariere, putem gestiona mai bine costurile de furnizare a serviciilor. Implementarea sistemul de inventariere vă permite să limitați numărul de contracte de leasing inutile cu 10-15%, în medie.
Avarie pe fibra optică
În sistemul de management apare o alarmă. Există o întrerupere pe fibră. Trebuie să localizați pagubele, să mergeți la locul respectiv pentru a ajunge la cablu și pentru a repara ceea ce s-a avariat. Dacă nu cunoașteți locația exactă și locul întreruperii nu este vizibil, atunci trebuie să îl căutați, iar acest lucru poate dura mult timp. Măsurarea cu ajutorul unui reflectometru ne determină distanța față de locul care ne interesează. În sistemul de inventariere putem vedea pe hartă un punct compatibil cu distanța măsurată. Astfel cunoaștem locația. În sistem putem verifica ce parte a rețelei a fost afectată de întreruperea serviciilor. Putem, de asemenea, să aflăm rapid dacă este posibilă comutarea clienților pe alte cabluri care nu sunt ocupate, pentru restabilirea serviciilor cât mai curând posibil. Dacă știm distanța până la locul deranjamentului nu este nevoie de mai mult de 2 minute pentru a o indica pe hartă în sistemul de inventariere. Când putem comuta clienții la alte resurse avem posibilitatea de a scurta timpul de indisponibilitate de până la câteva ore. Creșterea eficienței în caz de eșec are un impact direct asupra calității serviciilor și satisfacției clienților. Pentru clienții business aceasta înseamnă și reducerea penalităților acordate pentru indisponibilității serviciilor.
Raportare către Autoritatea de Reglementare
Obligativitatea de a furniza datele de rețea autorității de reglementare este o activitate care necesită un efort considerabil pentru operatorii de rețele de telecomunicații. Timpul de pregătire a raportului poate dura de la câteva zile până la o lună. Ar trebui să acordați timp pentru completarea datelor în forma și cu conținutul cerut. Deseori, această activitate implică mai multe persoane pentru a fi realizată. Dacă datele sunt documentate sistematic în sistemul de inventariere, atunci îndeplinirea obligației de raportare poate fi redusă la o zi sau chiar o oră. Din sistemul de inventariere, raportul pentru Autoritate poate fi generat automat fără a se depune eforturi semnificative în pregătirea acestuia. Oricum, trebuie să avem date despre rețea deoarece acestea sunt necesare operatorului în desfășurarea activităților curente.
Vânzări de servicii și analize de marketing
Vânzătorul oferă serviciile operatorului acolo unde pot fi livrate. Verifică acoperirea rețelei în sistemul de inventariere pentru a planifica activitățile de vânzări. Scopul este de a achiziționa clienți pentru rețeaua existentă. Știe foarte bine care sunt clădirile care pot fi conectate. Cu ocazia activităților desfășurate, acesta poate identifica clădirile în care infrastructura nu include și alți operatori. Astfel de clădiri pot fi introduse în sistem, ceea ce va permite să le ia în considerare la planificarea investițiilor ulterioare. Vânzătorii care se concentrează asupra clienților aflați în zona operatorului contribuie la o mai bună utilizare a rețelei deja construite și la o rentabilizare mai rapidă a investițiilor. Astfel, aceștia limitează costurile inutile asociate semnării contractelor cu clienții care sunt în afara zonelor rețelei de cabluri sau radio. Există întotdeauna o tendință de a atrage clienții din imediata vecinătate, dar poate implica necesitatea extinderii rețelei. Astfel de acțiuni au sens atât timp cât sunt coordonate cu planurile de dezvoltare, iar capacitatea rețelei existente a fost saturată.
Costurile sistemului și rentabilitatea investiției
Achiziționarea și implementarea sistemului presupune costuri relativ scăzute și timp de implementare destul de scurt. Încărcarea datelor este la rândul său un efort mare pentru fiecare operator, indiferent de mărimea acestuia. Trebuie să luăm în considerare toate costurile potențiale asociate cu acesta. Cu toate acestea, odată ce avem un sistem în funcțiune și acces rapid la informații complete despre infrastructura rețelei, atunci există multe beneficii, pe care le-am menționat mai sus. Dimensiunea beneficiului depinde de operator, de rețeaua sa, de procesele de întreținere a datelor implementate și de dorința de a le utiliza pe cât posibil pe scară largă. După cum arată informațiile de la utilizatori, investiția într-un un astfel de instrument este, de obicei, recuperată în decurs de 6 luni până la doi ani, socotindu-se de la momentul lansării sistemului în producție și al încărcării datelor în acesta.
Merită să investiți într-un sistem de inventariere a rețelei? Răspunsul este simplu. Trebuie să faceți acest lucru cât mai curând posibil și este mai bine să începeți înainte de construirea rețelei. Acest lucru economisește mult timp, bani și erori și vă va permite să aveți beneficii imediat, deoarece datele vor fi în sistem de la început.